Kalaruoka

Kalakaupat Suomessa

Kalakauppa on mullistunut ja monipuolistunut Suomessa viimeisten vuosikymmenien aikana voimakkaasti. Ennen vanhaa kalaa ostettiin pääsääntöisesti kauppatoreilta ja kauppahalleista sekä kalamarkkinoilta sesonkiluontoisesti. Kun kasvatettu kala saapui markkinoille muutama vuosikymmen takaperin, se tarkoitti, että tuoretta kalaa saadaan myyntiin ympäri vuoden. Tämän myötä myös ruokakaupat ja marketit alkoivat myydä tuoretta kalaa palvelutiskeiltään. 2000-luvun taitteessa kalatiskeiltä sai jo mitä eksoottisimpia kalalajeja ympäri maailman. Viimeisten kymmenen vuoden aikana kauppojen palvelu ja valikoimat ovat kehittyneet entisestään. Nykyään kuluttajat vaativat yhä korkeampaa jalostusastetta sekä paljon puolivalmiita että täysvalmiita tuotteita. Aikaa ja osaamista kalankäsittelyyn tai ruuan laittoon ei ole, mutta silti halutaan syödä korkealaatuisia tuotteita. Kotimaista kalaa halutaan markkinoille yhä enemmän ja enemmän, eksoottisten ulkolaisten kalojen suosio on laskussa Norjan lohta lukuunottamatta.

Missä pääsee kalakaupoille?

Kalaa pääsee ostamaan tänä päivän hyvinkin monenlaisissa ympäristöissä. Todella monissa kaupoissa on nykyään kalatiski. K-ryhmän kaupoista Supermarketeissa ja Citymarketeissa on kalatiskit, S-ryhmän kaupoissa S-Marketeissa, Food Market Herkuissa sekä Prismoissa on niin ikään kalatiskit. Tiskien koossa sekä tuotevalikoimien laajuudessa on luonnollisesti alueellista vaihtelua saatavuuden sekä kysynnän mukaan. Myös Lidl myy varsin monipuolisesti kalaa varsinkin kalasesonkien aikaan vaikkakaan heillä ei ole kalatiskiä.

Hyvin varusteltujen ruokakauppojen lisäksi otollisia kohteita kalan ostamiselle ovat kauppahallit, joita löytyy Suomen suurista kaupungeista. Tällä hetkellä Suomessa 15 kauppahallia. Yhdeksän kauppahallia on ajan saatossa purettu. Kauppahallien lisäksi kalanmyyntivaunuja ja -autoja saattaa löytää kaupunkien toreilta.

Viimevuosien nousevana trendinä on ollut ostaa kalaa ja kalastustuotteita suoraan kalastajilta. Kalastajat suoramyyvät tuotteitaan omilla myyntipisteillään ja tämän lisäksi kiertävät oman alueensa REKO-toreilla. On myös kalastajia, jotka tulevat edelleen myymään saalistaan aamuisin pyynnin jälkeen kauppatorille, tästä hyvänä esimerkkinä mm. Savonlinna.

Tänä päivänä ei tarvitse myöskään lähteä juuri kotoa edemmäs kalaostoksille. Monet ruokakaupat myyvät kalaa verkkokauppojensa kautta ja toimittavat ne kotiovelle saakka. Tämän lisäksi Suomessa operoi ainakin yksi yritys, joka on erikoistunut pakastettujen kalatuotteiden myyntiin suoraan kotiovelle. Kalastajatkin saattavat tänä päivänä toimittaa kalaa suoraan koteihin tai ainakin ennalta sovittuihin noutopaikkoihin.

Näiden lisäksi Suomessa on joitakin vain kalaan keskittyneitä kalakauppoja kuten esimerkiksi Maxin kala, Rannikon kalatuote, Tukkutorin kala, Ylläksen kalakauppa, Kalapaikka Merimesta.

Kestävyys vaakakupissa

Kotimaisuus ja kestävyys ovat tärkeitä argumentteja kalan myynnissä tänä päivänä. Stockmann Herkku sai ensimmäisenä suomessa MSC-sertifioidut kalatiskit jo vuonna 2012. Stockmann oli ainoa lajissaan aina vuoteen 2019 saakka. Tämän jälkeen K-ryhmän kauppoihin on saatu MSC-sertifikaatti jo yli 40 tiskille. S-ryhmänkin kaupoissa 14 kalatiskillä on MSC-sertifikaatti. K-ryhmä on kampanjoinut yhdessä WWF:n kanssa viime vuosina uhanalaisten vaelluskalalajien ja lisääntymisalueiden kunnostusten puolesta. S-ryhmä on niin ikään kampanjoinut kestävämmän kalan kulutuksen puolesta oman ”Kalalinjauksen” avulla. Lisäksi heillä on ollut kampanjointia kotimaisen kalan saatavuuden sekä kysynnän parantamiseksi, mitä ollaan vauhditettu ainakin kalan hintojen laskemiseen liittyvällä markkinoinnilla.

Kuluttajat ovat myös pakottaneet kauppoja karsimaan isojen kalojen ottamista tiskeille vastuullisuus näkökulmasta aktiivisen ja jopa agressiivisen someviestinnän kautta. Iso kala kalatiskissä on saanut somekansan suuttumaan ja vaatimaan vastuullisempia valintoja.

Saako kaupasta tuoretta kalaa?

Kyllä saa, vaikkakaan enää kalakauppa ei välttämättä toimi samaan tapaan kuin entisaikojen torikauppa. Harva kalakauppa pystyy tarjoamaan viikon jokaisena päivänä samana tai aikaisintaan edellisenä päivänä nostettua kalaa. Pelkästään jo kuluttajien vaatimus korkeasta jalostusasteesta tekee tämän vähintäänkin haastavaksi. Kokonaisen kotimaisen kalan tai ruodollisen kalafileen voi saada tiskiin seuraavana päivänä nostosta tai pyynnistä – jopa samana päivänä suoraan kalastajalta. Mikäli kuluttajalla on kuitenkin toiveissa ruodoton norjanlohifilee, se saapuu kauppaan aikaisintaan kaksi, yleensä kolme päivää noston jälkeen. Jo pelkästään matka Norjasta Suomeen vie aikaa, mutta sen lisäksi kalan käsittely vie aikaa eikä liian tuoretta kalaa saa ruodottomaksi.

Kauppojen seiniltä löytyy tänä päivänä kalataulut, joista kuluttaja voi tarkastaa tuoreiden sekä jalostettujen kalojen alkuperän ja pyyntipäivät. Kalakauppojen on ilmoitettava kuluttajille pakkaamattomista elintarvikkeista vähintään kalan kauppanimi sekä tieteellinen nimi, pyyntialue, pyydystyyppi, tuotantomenetelmä ja mahdollinen merkintä sulattamisesta. Pyynti- tai nostopäivän ilmoittaminen kuluttajalle on vapaaehtoista. Usein kuluttajat haluavat sen kuitenkin tietää. Sen sijaan viimeinen käyttöpäivä tuoreella kalalle on hyvä antaa.

Lähteet

Kalakauppiasliitto.fi, Prokala.fi, K-ruoka.fi, S-ryhma.fi, Stockmanngroup.com