Kalaruoka.fi on Kauden Hyvis
Kotimaista kalaa ja sen ruokakäyttöä edistävä digimedia Kalaruoka.fi on valittu Mediateko Oy:n järjestämän Kauden Hyvis -kilpailun tuoreimmaksi voittajaksi. Valinta merkitsee Kalaruoka.fi:lle huomattavaa, 30 000 euron arvoista ulkomedianäkyvyyspakettia, joka auttaa tuomaan tärkeän viestin kotimaisen kalan puolesta entistä laajemman yleisön tietoisuuteen. Kilpailun tavoitteena on tukea toimijoita, jotka edistävät esimerkillään siirtymää kohti kestävämpää elämäntapaa ja tuoda heidät suuren yleisön tietoisuuteen.

Markkinoinnin ammattilaisista koostuneen raadin yksimielinen päätös nostaa esiin Kalaruoka.fi:n, joka haluaa tehdä näkyväksi valtavan epäkohdan ja kääntää huolestuttavan trendin suomalaisessa ruokapöydässä: enää 18 % Suomessa kaupasta ostetusta kalasta on kotimaista, suosituimmaksi villikalaksi on noussut tonnikala – ja kiistattoman leijonanosan aivan kaikesta kalankäytöstä on vallannut norjalainen viljelty lohi. Ja samalla julkiseen ruokailuun ovat hiipineet aasialaiset halpakalat Mekong-joen kasvatuslammikoista vaikka Suomi on tuhansien järvien ja satojen jokien maa, jolla on lisäksi toista tuhatta kilometria merenrantaa.
Miksi raati valitsi juuri Kalaruoka.fin?

Järjestyksessään kolmannen Kauden Hyvis -kilpailun voittajan valitsi nimekäs joukko markkinoinnin ja media-alan ammattilaisia Riikka-Maria Lemminki Marketing Finlandilta, freelance Satu Laakso, Emma Koukonen Julkee x Lempeeltä, Jussi Ylävaara Diamonds Helsingistä, Sanna Kolamo Woohoo Advisorylta sekä Mediateon edustajina toimitusjohtaja Sampsa Savolainen ja kampanjasuunnittelija Kristiina Loog. Raati päätyi yksimielisesti myöntämään 30 000 euron medianäkyvyyspaketin Kalaruoka.fi:lle.
Raati koki Kalaruoka.fi:n mission poikkeuksellisen vastuulliseksi ja tärkeäksi yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Suomalaisten halu kotimaiseen ruokaan on korkea, mutta kotimaisen kalan osuus on silti pudonnut hälyttävän matalalle. Kalaruoka.fi:n tehtävä herättää suomalaiset huomaamaan tämä epäkohta ja auttaa kääntämään suunnan kohti vastuullisempaa ja omavaraisempaa kalansyöntiä nähtiin erittäin merkityksellisenä.
Raadin perusteluissa korostettiin, että Kalaruoka.fi:llä on jo olemassa kaikki edellytykset kasvaa ja edistää vastuullisia valintoja. Sen toiminta oli jo siinä pisteessä, että markkinointiin panostamalla – eli juuri lahjoitettavalla ulkomedianäkyvyydellä – voidaan saada aikaan merkittäviä kasvuloikkia. Valinta oli Mediateko Oy:n toimitusjohtajan Sampsa Savolaisen mukaan yksimielinen. Voitto on iloinen yllätys Kalaruoka.fi:n taustajoukoille, jotka näkevät sen nyt mahdollisuutena tavoittaa uusia yleisöjä ja saada aikaan todellista muutosta suomalaisten ruokailutottumuksissa. Lue Mediateon oma uutinen aiheesta.
Mainostoimisto Diamonds Helsingin toimitusjohtaja Jussi Ylävaara koki Kalaruoka.fi:n työn niin merkitykselliseksi, että lupasi yhtiönsä toimesta kampanjasuunnittelun vielä medianäkyvyyden päälle pro bono -työnä. Hän kommentoikin Kalaruoka.fi:lle: ”On se erikoista, että suomalaisen kuluttajan mielestä lihan ja kasvisten pitää ehdottomasti olla kotimaisia, mutta kala voi tulla mistä vaan – haluamme mielellämme olla mukana oikaisemassa tällaista ajatusvääristymää.”
Tunnustus kotimaisen kalankäytön edistäjille

”Ammattilaisraadin tunnustus lämmittää sydäntä ja antaa lisävoimia, sillä yhä vain hullummalta tuntuu, että kaukaisten vesien kalat valtaavat voimalla niin kauppojen hyllyjä kuin kouluruokailuakin, mutta kansa nousee barrikadeille vain, jos kotimainen naudan jauheliha uhkaa loppua kaupan hyllystä – ja ne samat hyllyt ovat olleet tyhjiä kotimaisesta kalasta jo oikeastaan vuosikymmeniä.” Roy Norro, päätoimittaja & kalamies, kalaruoka.fi
Kalaruoka.fi sai alkunsa kalastuksen harrastajien suosiman Kalastajan Kanava -kalastusmedian spin-offina, kun ruoka-aiheista sisältöä toivottiin niin paljon. Kalaruoka.fi tarjoaakin yleishyödyllisellä toimintamallillaan veloituksetta reseptejä, ajankohtaisia uutisia sekä artikkeleita ja vinkkejä kuluttajille. Sen tuottajana toimii yrittäjä Anne-Maarit Sepling ja päätoimittajana kokenut ruoka-alan ammattilainen, keittiömestari ja intohimoinen vapaa-ajankalastaja Roy Norro.

Voitto edistää Kalaruoka.fi:n päätehtävää herättää suomalaisia vaihtamaan ulkolainen kala kotimaiseen kalaan omassa ruokavaliossaan ja auttaa ihmisiä kalankäsittely- ja ruoanlaittotaidoissaan reseptien, videoiden, tietoiskujen ja vinkkien avulla.
Norron mukaan suomalaisista kaloista tehdyn kalaruoan ja omavaraisuuden edistäminen on yhteiskunnallisesti tärkeää ja hän näkee valinnan ”loikan paikkana” toiminnan kasvattamisessa. Norron mielestä Kauden Hyvis -voiton voi oikeastaan nähdä tunnustuksena kaikille, jotka ovat väsymättömästi pyrkineet edistämään vastuullisempaa kotimaista kalankäyttöä ja tekemään näkyväksi epäkohtia. ”Tämä voitto sataa kaikkien kotimaisten alan toimijoiden laariin – ainakin näin toivon”, toteaa Norro.
Mikä kilpailu on ja mihin se pyrkii?
Kauden Hyvis -kilpailu on osa ulkomainontayhtiö Mediateko Oy:n vastuullisuustyötä, minkä tarkoituksena on vahvistaa hyvää. Kilpailussa lahjoitetaan vuosittain satojentuhansien eurojen arvosta medianäkyvyyttä järjestöille, yhdistyksille ja yrityksille. Tuen saajaksi etsitään toimijoita, jotka edistävät esimerkillään ja konkreettisilla ratkaisuillaan siirtymää kestävämpään elämäntapaan ja työskentelevät yhteisen hyvän eteen. Kilpailun kautta pyritään nostamaan nämä vastuulliset toimijat suuren yleisön tietoisuuteen, jotta heidän positiivinen vaikutuksensa voi kasvaa.
Aiemmin Kauden Hyvis -voittajia ovat olleet muun muassa Commu-sovellus, joka on tehnyt naapuriavun ja yhteisöllisyyden pyytämisen ja tarjoamisen helpoksi, sekä Toimistomummola, joka tuo eläkeläiset toimistoarjen pelastajiksi.